Bag hvert importbil-eventyr gemmer sig en verden af afgifter og gebyrer, der er super vigtige at kende til, hvis du vil realisere drømmene om din ønskebil uden ubehagelige økonomiske overraskelser.
For når din importerede bil er blevet tildelt danske nummerplader og er blevet officielt registreret i Danmark, skal du betale den danske registreringsafgift. Denne afgift udgør en vigtig del af processen med at bringe en udenlandsk bil ind i Danmark og gøre den lovlig at køre på de danske veje.
Registreringsafgiften er en engangsudgift, der skal betales ved registreringen af din bil, og dens størrelse afhænger af flere faktorer, herunder bilens pris, alder, brændstoftype og CO2-udledning. Det er vigtigt at forstå, at registreringsafgiften er obligatorisk for alle biler, der importeres til Danmark, og den udgør en væsentlig del af de samlede omkostninger ved import af en bil.
For potentielle købere, og kommende stolte ejere, af importerede køretøjer er forståelsen af importafgifter derfor af afgørende betydning. Det er denne viden, der kan gøre forskellen mellem en økonomisk fordelagtig handel og en økonomisk hovedpine.
I dette blogindlæg ønsker vi at udstyre dig med den nødvendige indsigt omkring importafgifterne, så du navigere sikkert gennem processen med at importere en bil til Danmark.
Uanset om du allerede har drømmebilen på sigtekornet, eller bare er nysgerrig på hvordan reglerne fungerer, vil denne guide give dig den nødvendige viden til at træffe velinformerede beslutninger.
Lad os sammen dykke ned i reglerne om importafgifter, så du kan køre din drømmebil uden bekymringer og med selvtillid i hvert gearskift.
Sådan er reglerne omkring afgiftsberegning
Beregningen af registreringsafgiften afhænger af, hvordan bilen kategoriseres – altså om den betragtes som ny, brugt eller som en veteranbil. Denne kategorisering spiller en central rolle i afgiftsberegningen, og det er vigtigt at have en klar forståelse af, hvordan den påvirker de afgifter, der skal betales.
Herunder vil vi udforske de specifikke regler og kriterier og hvordan dette påvirker registreringsafgiften.
Afgiftsregler for import af nye biler
En bil behøver ikke nødvendigvis at være helt ny for at blive kategoriseret som sådan i afgiftsmæssig sammenhæng. En bil betragtes som ny, hvis den har kørt under 2.000 kilometer og er under 4 år gammel.
Dette betyder, at selvom en bil ikke længere er lige fra fabrikken, kan den stadig klassificeres som ny, hvis den opfylder disse kriterier. Når en bil anses som ny, pålægges der registreringsafgift baseret på bilens købspris.
Afgiftsregler for import af brugte biler
En bil betragtes som brugt, hvis den har kørt mere end 2.000 kilometer eller er ældre end 4 år. Når en bil klassificeres som brugt, tages der hensyn til forskellige faktorer i beregningen af registreringsafgiften. Den primære faktor er markedsværdien af bilen, hvor bilen sammenlignes med lignende modeller på markedet. SKAT benytter desuden forskellige beregningsformler som en del af denne proces.
Der har længe været en opfattelse af, at bilens udstyr ikke tages med som faktor i afgiftsberegningen, når bilen er over 8 år gammel, men det er altså ikke helt korrekt. Selv ældre bilers udstyr kan blive tillagt en vis værdi, når afgiften skal beregnes.
Som tommelfingerregel kan du nogenlunde regne med, at registreringsafgiften på en importbil ofte udgør omkring 60% af handelsprisen på en tilsvarende bil i Danmark.
Afgiftsregler for import af veteranbiler
Når du planlægger at importere en ældre, brugt bil til Danmark og har ambitionen om at opnå veteranbilstatus for at betale lavere registreringsafgift, er der visse alderskrav, der skal opfyldes. Ifølge registreringsafgiftsloven skal bilen være 35 år gammel fra dens første indregistreringsdato for at kvalificere sig til veteranbilstatus. Registreringsafgiften beregnes i dette tilfælde ud fra 75% af bilens oprindelige købspris, men uden inkludering af afgiften.
Det er dog værd at bemærke, at den danske lovgivning har en anden definition af veteranbiler i andre sammenhænge, hvor en bil kan anses som en veteranbil, når den når en alder på 30 år fra den første indregistreringsdato. Dette er specifikt relevant, hvis du ønsker at indregistrere bilen som en veteranbil for at reducere behovet for hyppige synsrapporter, idet veteranbiler kun skal til syn hvert 8. år i henhold til registreringsbekendtgørelsen.
Få et præcist afgifts-svar fra SKAT
Hvis du ønsker at få fuldstændig klarhed over, hvilken afgift din bil bliver pålagt, har du mulighed for at anmode SKAT om et bindende svar på afgiftsniveauet. Dette giver dig en pålidelig og juridisk bindende afgiftsberegning, der kan hjælpe dig med at planlægge din import nøjagtigt.
At anmode om et bindende svar på afgiften koster en afgift på 400 kr., og når du modtager svaret, er det gyldigt i tre måneder fra udstedelsesdatoen. Det er vigtigt at bemærke, at processen med at få et bindende svar kan tage op til tre måneder. Derfor er det en god idé at starte denne proces i god tid, inden du planlægger din bilimport, så du har tilstrækkelig tid til at håndtere eventuelle afgifts-relaterede spørgsmål, der måtte opstå.
Hvis du ønsker at få et overslag på, hvad du kan forvente at betale i afgift, har du dog en række andre muligheder. Dels er der en række hjemmesider, som for en relativt lille betaling kan lave en forhåndsvurdering for dig. Men du kan også bruge beregneren på Motorstyrelsens hjemmeside til at komme med et bud på din potentielle afgiftsbetaling.
Sådan kan du klage over SKATs afgørelse
Hvis du er uenig i SKATs afgørelse om importafgifterne på din bil, har du ret til at klage over beslutningen. For at gøre dette, skal du følge den vejledning, som du har modtaget sammen med afgørelsen.
Det er muligt at klage, selvom du betaler afgiften og får nummerpladerne. Hvis du så på bagkant får medhold i klagen, vil du få refusion af det pågældende beløb.
Regler om told og moms
Når du planlægger at importere en bil til Danmark, skal du også være opmærksom på reglerne omkring told og moms. Afhængigt af, hvor du importerer bilen fra, samt dens alder og kørte kilometer, kan du nemlig risikere at skulle betale dette.
Regler inden for EU
Hvis du importerer din bil fra et andet EU-land, gælder det, at der ikke skal betales told og moms, hvis følgende gør sig gældende:
- Der er allerede betalt moms
- Bilen er over 6 måneder gammel og har kørt mere end 6.000 kilometer
Hvis bilen ikke lever op til disse betingelser, skal der både betales moms og told.
Regler uden for EU
I udgangspunktet gælder det, at biler importeret fra lande uden for EU skal der betales moms og skat af. Der er dog mulighed for at søge om fritagelse for moms og skat hos SKAT. Det kan lade sig gøre, hvis man opfylder betingelserne for at indføre bilen som flyttegods.
For at kvalificere dig til told- og momsfritagelse ved import af en bil, er det nødvendigt at kunne dokumentere, at du har ejet og anvendt køretøjet i udlandet i mindst de seneste 6 måneder. Dette kræver, at du kan præsentere et udenlandsk registreringsbevis som bevis på din ejerskab og brug af bilen uden for Danmark.
I tilfælde af, at SKAT bevilger dig told- og momsfritagelse, er det vigtigt at bemærke, at der er nogle begrænsninger. Du må ikke pantsætte, udleje eller sælge din bil inden for de første 12 måneder efter indførelsen, da dette kan medføre tab af told- og momsfritagelsen.
Hvis du ikke opfylder betingelserne for told- og momsfritagelse, skal du forvente at betale de relevante afgifter. Dette inkluderer en toldafgift på 10 procent og en moms-afgift på 25 procent af fakturaprisen, som også kan omfatte eventuelle forsikrings- og fragtomkostninger.