Heldigvis er der nogle klare og nemme huskeregler, så du kan være sikker på, at din bil er helt klar til vinterens glatte veje.
Den nemme huskeregel er at køre på sommerdæk, når temperaturen er over 7ºC, og skifte til vinterdæk, når temperaturen falder under 7ºC.
Så er du sikret de bedst mulige forhold for din bil og din kørsel.
Når vejret skifter, og der kommer frost, sne og temperaturer på under 7ºC, mister dine sommerdæk deres effektivitet og vejgreb. Det skyldes blandt andet den glatte overflade og manglende dybe riller.
Da dækkene ikke er optimale til vejrforholdene, slides de hurtigere, hvilket betyder en kortere levetid og mindre vejgreb. På den måde vil det påvirke dig både økonomisk og sikkerhedsmæssigt, hvis du kører på dæk, der ikke egner sig til sæsonens forhold.
Hvis du bruger sommerdæk om vinteren, vil du have en markant længere bremselængde og derfor kræver det en længere strækning, før du holder stille. Her vil vinterdæk have en kortere bremselængde på grund af det forbedrede vejgreb.
Det er derfor ikke kun din egen færdsel, der bliver påvirket, men det udgør også en risiko for andre i trafikken.
Der er lignende konsekvenser ved at bruge vinterdæk om sommeren, da vinterdækkets mange store riller øger bremselængden på en tør vej. Derudover har dækket ikke den samme vandafledning som sommerdækket, når sommerregnen rammer vejene.
Derfor er der en væsentlig sikkerhedsmæssig grund til, at du bør følge anbefalingerne og køre på dæk beregnet til sæsonen.
Hvorfor er det vigtigt at skifte fra sommerdæk til vinterdæk?
En af årsagerne til, at det er vigtigt at skifte dine dæk, er, at de ikke egner sig til at blive kørt på i den modsatte sæson. Det medfører som nævnt hurtigere slid, hvilket betyder, at du vil være nødt til at købe nye dæk oftere.
Derfor vil to sæsonbestemte sæt af dæk ikke kun være det mest sikre, men også en god måde at spare penge på.
Sommerdæk er fremstillet med et lavere indhold af naturgummi end vinterdæk og er derfor hårdere. Med de højere temperaturer om sommeren er dette vigtigt, da temperaturerne gør dem blødere.
Sammenlignet med vinterdæk har sommerdæk en glattere flade, som giver bedre vejgreb på de tørre og varme veje. De få riller, der er på sommerdæk, leder vandet væk og forbedrer derfor vejgrebet, når du bremser på våde veje.
Vinterdæk fremstilles med et højere indhold af naturgummi, så de kan modstå de lavere temperaturer. Derfor er de blødere og giver, i kombination med rillerne, bedre vejgreb på kolde og glatte veje.
Vinterdækkenes form og mønster med flere riller giver dig bedre kontrol og gør det muligt for din bil at stå mere sikkert fast i sne og is.
Helårsdæk – fordele og ulemper
Løbende udviklinger af dækkets teknologi gør, at fordelene ved vinter- og sommerdæk kan mødes på midten i den samme dæktype — helårsdækket. Dette dæk er grundlæggende et vinterdæk markeret med M+S (mud + snow), som et forsøg på at være en dæktype, der er anvendelig i alle slags forhold.
Det er dog værd at vide, at helårsdækket generelt klarer sig godt til lidt af hvert, men ikke er optimalt under specifikke forhold.
Som vi nævner tidligere i indlægget, har et sommerdæk om vinteren en længere bremselængde modsat vinterdækkets optimale længde. Her vil et helårsdæk gennemsnitligt placere sig på en bremselængde mellem vinter- og sommerdækket.
Helårsdækkets universelle brug kan derfor være praktisk for dig, hvis dit kørselsbehov ikke involverer kritiske vejrsituationer med maksimale krav – for eksempel lange, snefyldte ture.
Hvis du derimod har behov for at køre hele vinteren eller køre lange ture til vinterdestinationer, er vinterdækket det klart bedste valg.
En fordel ved at vælge et helårsdæk er, at du slipper for at skifte dæk, når sæsonen skifter og bringer nye vejrforhold. Du kan derfor spare penge på værkstedsregninger ved kun at have ét sæt dæk.
En anden fordel er, at du vil have bedre vejgreb, når vinterens første sne falder, end hvis du kørte på sommerdæk.
Som tidligere nævnt klarer helårsdækket sig nogenlunde i alle slags vejr, men det er ikke det mest optimale.
Når du kører om vinteren med sne på vejene, kan du få en falsk tryghedsfornemmelse, fordi du ikke kører på rigtige vinterdæk, og derfor kan du blive overrasket over din forlængede bremselængde.
Om sommeren kan du måske synes, at helårsdækket ikke føles lige så effektivt som sommerdæk på tørre veje eller i sommerregn, og at vejgrebet havde været bedre med netop sommerdæk.
Helårsdækket har derfor både fordele og ulemper. Det er et godt alternativ, hvis du ikke kører i ekstremt vejr, som sneklædte landskaber, og ikke kræver ekstra vejgreb.
Derudover kan du spare penge ved kun at have ét sæt dæk. Dog er dækkene derimod et kompromis, da du ikke vil have det samme vejgreb som med henholdsvis sommer- og vinterdæk.
Gode råd til vinterdæk
Du kan opleve, at det bliver en bøvlet proces at skifte til vinterdæk på grund af ventetider og kø hos værkstedet ved især de første snefyldte perioder.
Det er derfor en god idé, at du holder øje med vejrudsigten og kalenderen, så du er forberedt på de koldere tider, og kan planlægge dit dækskifte i tide.
Det er vigtigt, at du er opmærksom på mønsterdybden på dine vinterdæk.
Lovkravet er en mønsterdybde på 1,6 mm, og det vil derfor være en fordel at skifte dæk, når dybden er på 3,0 mm – og gerne lidt før.
Det anbefales, at både helårsdæk og vinterdæk har en mønsterdybde på minimum 4 mm, hvis du skal køre på sne- eller isglatte veje. På den måde sikrer du de bedste forhold for din kørsel.
Hvordan opbevarer du dine dæk korrekt?
Det er vigtigt, at du opbevarer dine dæk under korrekte forhold. Her er især temperatur og lys afgørende, da dækkenes tilstand kan blive påvirket og betyde en forkortet levetid, hvis du opbevarer dem forkert.
Vi anbefaler derfor, at du opbevarer dem et køligt og tørt sted, hvor de ikke bliver udsat for hverken sollys eller stærk, kunstig belysning.
Om sommeren, hvor det kan blive meget varmt, er det derfor en dårlig idé at opbevare dine dæk på loftet, i et haveskur eller lignende.
Den optimale måde at opbevare dækkene er stablet eller ophængt – eksempelvis på et dækstativ. Dog vil det fylde en del hos de fleste, så du kan overveje at få dem opbevaret på et dækhotel hos et dækcenter eller værksted. Så slipper du for besværet, og kan lettere få dem skiftet, når sæsonen kræver det.
Uanset om du opbevarer dem hjemme eller på et dækhotel, er det vigtigt, at du husker at rengøre dem, før de skal opbevares. Det er nemlig en god anledning til at undersøge dækkene samt fælge for eventuelle skader og dækmønsterets dybde.
Lovgivning og regler om vinterdæk
I Danmark er der ikke et direkte lovkrav om at køre med vinterdæk – det er dog stærkt anbefalet i vintertiden, så du har de bedst mulige forhold på vejene.
I andre lande kan der gælde forskellige regler afhængigt af vejr eller sæson, og det er i nogle lande direkte påbudt at køre med vinterdæk i bestemte perioder.
Derfor kan det være vigtigt for dig at holde dig opdateret og undersøge reglerne, hvis du skal køre til udlandet eller mod et rejsemål i vinterferien.
På den måde kan du være sikker på, at du følger de gældende regler og har de bedst mulige kørselsforhold.
Nye vinterdæk — eller ny bil?
Går du og drømmer om at sælge din bil? — Så er du kommet til de helt rette.
Udfyld vores formular på nedenstående link, så kontakter vi dig inden for 24 timer med et personligt tilbud om opkøb af din gamle bil.
Sælg din bil til Autobasen